lørdag 30. november 2013

Lyslykter av Norgesglass med decupage.

I dag har syrommet vært opptatt så
da har Heidi og jeg laget lykter og lys med
servietter og decupage.
Hvis du har lyst å lage slike selv er det veldig
enkelt og du trenger: 
Norgesglass(1/2 lt. og mindre.)
Syltetøyglass går fint å bruke ,hvis det er litt vidde på det.
Egg, sukker,servietter med fint motiv og
 decupagelim til glass og en liten flatpensel.
Og telys.
#####
 Rengjør og tørk glassene godt.
Kakk et egg ( skill ut plommen i en kopp)   i det første glasset ,
Vi bruker kun eggehvite til dette.Plommen kan brukes til kakebakst..
Vend glasset rundt så det kommer eggehvite på innsiden av hele glasset.
Tøm  godt overskytende eggehvite i neste glass du skal lage. 
Hell i sukker i det som nå har eggehvite på hele innsiden, ca 1 dl.
og vend så det legger seg sukker på hele innsiden.
Ta neste glass og drei rundt ,ha i resten av sukkeret fra forrige glass
pluss litt mer og vend ..
Du får ca 6-8 glass av et egg..
 For å dekorere med motiv- servietter 
deler du servietten slik at du får bare 
et lag med selve motivet på.
Riv rundt motivet slik at det er passe til glasset ditt.
 Gjør dette til alle de glassene du har ment å lage
for når du skal lime er det enklest å rive til ferdige motiver.
Lim med decupagelimet på glasset så stort som motivet ditt er
og sett forsiktig motivet på .Bruk flatpenselen 
og limet til å legge motivet utover
 å få bort mest mulig skrukker.. Limet er lakk som dekker
hele motivet og holder seg godt.
Dette lukter ikke og det kan vaskes vekk
hvis du trenger glasset til noe annet..
Pynt "halsen" på glasset med en blonde, 
hyssing eller annet bånd.
Enkelt å lage mange og finfin venne-aktivitet :)
Noen lys ble det også i dag.
Jeg tar med meg disse på julemarkedet neste helg.
---
Jeg er med på Meretes mysteri men har
 ikke fått sydd noe enda..
Får kanske tid i mårå da syrommet er ledig at..
Dette er  de stoffene jeg valgte og di ligger klare
til å sys sammen....

Takk til alle som besøker bloggen min.



8 kommentarer:

  1. Koselig lyslykter du har laget;)
    Og lys;) Du er jo superproduktiv. Jeg har kjøkkentjeneste på julemarkedet i helgen. Travelt og kjempegøy;)
    Lykke til på julemesse;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Så produktiv, og kjekt at norgesglassene kommer til nytte. Ikke mange som sylter og hermetiserer slik min mor gjorde, og vel de fleste i hennes generasjon.
    Fine stoff du har valgt til Meretes sygåte!

    SvarSlett
  3. Så fine lyslykter , har noen små glass jeg kunne tenke meg å prøve dette på , Ha en fin adventshelg :)

    SvarSlett
  4. Så fine lykter du har lagd! Artig med innsiden med sukker og eggehvite. Det var nytt. Takk for god forklaring på hvordan de lages. :-)

    SvarSlett
  5. Så fint at du deler hvordan de fine lyslyktene lages, jeg ble inspirert til å prøve! Lykke til med Bonnies Mystery, jeg har også tenkt å prøve meg på det :)

    SvarSlett
  6. Lys og engler, en vakker kombinasjon, fin bruk av de gamle glassene, spennende med meretes mystery. Har måttet utsette mine biter til etter jul. Lykke til med dine stoff, og takk for koselig kommentar på bloggen min:-)

    SvarSlett
  7. Nydelige lyslykter og lys! Takk for tips! :)
    Fine stoffer, kos deg med sømmen! Lurer på hva dette skal bli .. :)

    SvarSlett
  8. Du er altså så flink og så allsidig du Randi :-)

    SvarSlett

Blir glad for tilbakemeldinger både pluss og minus, Slik lærer jeg mer:)