fredag 3. november 2017

Japanese Jigsaw slik jeg har gjort det.

Har fått så mange spørsmål på denne blokka, 
 så da tenkte jeg at jeg kunne jo fortelle hvordan jeg har gjort det .
Den første jeg sydde, lagde jeg meg en pappmal  med et kryss på , nokså skakt på "snippen" og klipte ut etter den og det gikk fint det også. En kan minne veldig om twisterlinjalen i så måte.
 Men her er veilledningen slik jeg har gjort det.
Japanese Jigsaw

eller japanske lykter som jeg kaller det.


Lag deg firerblokker først: Har du linjalen som er 8'' må blokkene være 8 1/2'' ferdig sammensydd før du skjærer ut "snippene".
Skjær 2 remser i 2 forskjellige stoff, gjerne litt kontrast, ( 4 1/2'' brede remser)
Sy sammen med 1/4" sømrom, stryk  sømrom til samme side(dette gjør jeg med alle sømrom her) og skjær videre  4 1/2'' brede blokker med en farge av hver.. 
Sy disse sammen slik at du får en firerblokk .  Du trenger minst 4 stk
firerblokker for å få en ''lykt''


Legg halvparten av firerblokkene til side. 

Legg linjalen slik at du får A-C spisser. Skjær ut som malen på bildet  viser, se til at linjene stemmer med sømmen på blokka.Linjalen er gjennomsiktig så da ser en at det ligger nøyaktig på sømmene.
Rosa spisser


Ta resten av fireblokkene og gjør likedant men nå skal det bli to spisser i motsatt farge. Pass på at krysset på linjalen følger sømmen i blokkene.
Hvite spisser

Legg opp slik at du får 4 hjørner som har samme farge og sy sammen .

Antall blokker bestemmer du selv .  Pass bare på at når du legger opp det ferdige mønsteret skal det være lik farge i ''lykta''. En fordel at bunnfargen er ganske lik på alle  også og at det ikke er for mye mønster i stoffene for da vil en ikke få samme virkning på den ferdige blokka.
Dette er en veiledning på hvordan jeg har gjort dette. Det blir en del avskjær men det går an å sy sammen til lukkekant hvis en vil.

  I hvertfall lykke til om du prøver:)







3 kommentarer:

  1. Spennende.
    Takk for instruksjonene. Det er alltid flott å se vakre mønstre og struktur. En time unna har vi et hus med stoff og alt du trenger for å quilt. Utrolig vakre farger og nydelige mønstre kan kjøpes. Jeg må stoppe der :-)))
    Hilsen til nord... til kalde grader og snøflak. Hilsen til deg Randi.
    Klem fra Vila

    SvarSlett
  2. Så snällt av dej att göra en tutorial, blir fina block med den tekniken, toppen ♥ ♥ ♥

    SvarSlett
  3. Takk for god forklaring. I første omgang lagrer jeg ideen på Pinterest, men håper at jeg får prøvd dette en dag. :-)

    SvarSlett

Blir glad for tilbakemeldinger både pluss og minus, Slik lærer jeg mer:)